Opis: | Tabliczka pamiątkowa na ścianie kaplicy grobowej rodziny von Schmettow przy kościele św. Wojciecha.
„Wieczorem 30 kwietnia UC 26 (kpt. Graf von Schmettow) opuścił Zeebrugge udając się w okolice Havru, Caen i Cherbourga, gdzie miał postawić zagrody minowe. Po ich postawieniu i zatopieniu w Zatoce Sekwany norweskiego parowca Certo (1629 BRT) płynącego w konwoju z Anglii do Francji oraz małego żaglowca angielskiego Iris (75 BRT), UC 26 ruszył w dniu 8 maja w drogę powrotną. O godzinie 22:00 dowódca nakazał wynurzenie, chciał bowiem przejść przez cieśninę Dover na powierzchni. Pogoda sprzyjała takiemu zamiarowi, noc bowiem była dość burzliwa a księżyc zakryty był nisko płynącymi chmurami. O godzinie 1:30 9 maja obserwatorzy w kiosku U-boota dostrzegli nagle w niewielkiej odległości sylwetki trzech kontrtorpedowców płynących mniej więcej tym samym kursem. Kpt. von Schmettow zarządził natychmiast alarmowe zanurzenie, jednakże podczas tego manewru nastąpiła awaria steru głębokościowego, co spowodowało znaczne przedłużenie manewru zanurzania. Jeden z kontrtorpedowców okazał się szybszy i płynąc maksymalną prędkością staranował w pozycji 51o03’N i 01o40’E UC 26, który natychmiast opadł na dno, które znajdowało się na głębokości 40 metrów. Po pewnym czasie z wnętrza zatopionego U-boota wydostało się na powierzchnię przez właz maszynowy ośmiu członków załogi, z których dwóch: porucznika Petersena i mata maszynistę Ackela uratował po około 30 minutach kontrtorpedowiec Milne, który był sprawcą zatopienia. Mimo próśb porucznika Petersena, aby szukać na morzu pozostałych sześciu rozbitków z UC 26, dowódca angielskiego okrętu zaniechał akcji ratowniczej” (A. Perepeczko – U-booty pierwszej wojny światowej)
Lista poległych na www.denkmalprojekt.org
|